Вічна пам'ять героям

cup Розділи

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов

При використанні даної технології вільно вдається отримувати доріжки товщиною 0,2 мм і відстані між ними 0,2 мм. При певному досвіді і навичках можна досягти і більш меншої відстані (якщо комусь знадобиться).

Нам знадобляться наступні матеріали:
-Принтер лазерний або струменевий
-Плівка для лазерного або струменевого принтера (відповідно)
-Закріплювач тонера
-Склотекстоліт фольгирований
-Фоторезист плівковий
-Кальцінована сода або канцелярський клей
-УФ лампа (про них буде докладніше нижче)
-Ванночка для проявлення
-Ванночка для травлення
-Хлорне залізо (інше травило)
-Паролонова губка
-Ацетон
-Метиловий або етиловий спирт

1 Підготовка фотошаблонів.


У будь-якій з програм, у якій ви зробили розведення ПП, виводимо на друк зображення. Зображення повинно мати масштаб 1:1, і роздрукована в інверсії, тобто доріжки прозорі а весь решта фон чорний. Я конкретно використав лазерний принтер HP і матову (можна й прозору) плівку для лазерного принтера. При роздрукуванні потрібно підібрати параметри принтера так, що б припікшись тонер був якомога чорніший (в опціях принтера повинна стояти «плівка»).

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов
Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


Далі вирізаємо потрібну ділянку шаблону і закріпляємо тонер бризкає на наше зображення, після висихання аерозолі (близько 1хв) виходить більш темне і стійке до механічних впливів зображення. Розпилювати потрібно
зафіксувавши зображення вертикально (магнітами на холодильнику) так більш ефективніше, і не слід заливати,
достатньо тонкого шару щоб закрив весь шаблон. При виготовленні шаблону слід враховувати його
позиціонування, тобто дотику саме тією стороною, де тонер до фользі, при експонуванні, вийде більш точне зображення, ніж через плівку див. мал а, б

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


в деяких випадках це не критично. Коли зробите першу плату подивіться як вас більше влаштовує.При використанні струменевого принтера і відповідної плівки для нього слід враховувати фактор попадання вологи на фотошаблон, може розмити зображення, або ж шаблон вийде одноразовий.

2 Підготовка склотекстоліту.


Справа дуже відповідальна, бо на цьому етапі залежить наскільки якісно нанесеться фоторезист, або яка кількість його зіпсується. З усіх країв заготовки не повинні стирчати задирки, після прибирання задирок заготовку протираємо злегка вологою ганчірочкою ХБ (щоб прибрати великі частинки
пилу), Для знежирення використовую спочатку ацетон, а потім спирт (метиловий або етиловий), як на мене етиловий очищає краще. При очищенні не рекомендую використовувати ватяні тампони, так як
вони все одно дещо залишають ворс за собою. Знежирюють заготовку безпосередньо перед нанесенням фоторезисту.


3 Нанесення фоторезисту.

Фоторезист складається з трьох шарів див. рис.

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


Для початку шукаємо місце де нам не заважатиме сонячне світло, а так само яскраві джерела світла. Взагалі радять процес нанесення здійснювати при червоному або жовтому освітленні, але це незручно і я використав в якості освітлення 40 ватяну лампу у світильнику спрямовану в стелю. В принципі її можна було й пофарбувати або купити готову фарбовану, або ж світлодіодну, але я вирішив спробувати зі звичайною і все вийшло-фоторезист не засвітився. До речі зберігати його потрібно в самому темному місці, і щоб температура була не вище кімнатної, інакше
потемніє і зіпсується. При нанесенні куточок внутрішньої частини плівки під кутом піддягати канцелярським ножем, паралельно вузькій стороні аркуша знімаємо близько 10-20мм нижньої захисної плівки (повністю її не знімаємо!). Далі цей зачищений шар полімерною частиною прикладаємо до
краю нашої заготовки ПП і притискаємо гумовим валиком або акуратно пальцями. Потім акуратно тягнемо плівку що залишилась і по ходу руху притискаємо до заготовки валиком фоторезист. Ні в якому разі не тягнути сам фоторезист інакше деформується, а так

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


само не допускати бульбашок повітря між нею та фоторезистом. Валиком я не користуюся тому що є ламінатор. Включаємо ламінатор в режим холодного ламінування і проганяємо
заготовку тримаючи розпочатий край м'якої захисної плівки. При цьому плівка сама знімається по ходу руху заготовки й фоторезист ідеально гладко накочується холодними валиками ламінатора. Обрізаємо зайві стирчачі краї фоторезиста. Після чого переводимо ламінатор в режим гарячого
ламінування і проганяє заготовку, на виході отримуємо фольгований склотекстоліт з прилипшим фоторезистом. Для тих у кого немає можливості скористатися ламінатором беремо праску і кальку. Праска обов'язково з плоскою поверхнею тобто без парових отворів, температура повинна
бути близько 105-115 градусів С, приблизно між першим і другим становищем, можна заміряти термометром. На заготовку зверху кладемо фоторезист кальку і рівномірно не смикаючи потихеньку пропрасовують праскою, технологію проглажування визначаємо дослідним шляхом, точних даних не
можу дати так як завжди по різному. Я б порекомендував придбати ламінатор, тим більше ламінатори зара недорогі (рекомендую простий ламінатор фірми Fellowes)У мене А4 формату, окупився з першого виробу, та й взагалі запороти ПП на ламінаторі маючи хоч невеликий досвід набагато важче ніж гумовим валиком і праскою. Дану фірму виробника ламінаторів брав виходячи з перевірених мною ламінаторів, якщо комусь подобаються кнопки і індикатори управління можуть взяти професійну модель але вони дорожчі. Починав з професійного де виставляли швидкість і температуру, потім купив звичайний, то виявилося що і на ньому можна так само якісно робити. Тільки при покупці не говоріть що в нього пхати будете, а то достроково з гарантії знімуть))

4 Експонування.


Для експонування знадобиться джерело УФ випромінювання. Шукаючи в інтернеті дані в якості джерела саме для експонування, чого тільки не пропонували, особливо натрієві лампи та іншу фігню. Так ось, порад багато - корисних мало. Для експонування підходять УФ лампи як енергозберігаючі так і люмінесцентні трубчасті (з чорною трубкою), головне щоб світловий потік розсіяний був, інакше засвітиться нерівномірно. Дослідним шляхом встановив що над-яскраві світлодіоди УФ на відстані 4-5см також засвічують як і лампи, єдина їхня потрібно дуже багато, що економічно дуже не вигідно, та й робити матрицю...

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


Так само пробував звичайну енергозберігаючу лампу білого світла на 30Вт, яка впоралася зі своїм завданням, час експонування порядка 3-5 хвилин, з УФ лампами час складає 1 - 2 хвилини, світлодіод десь 2-4 хвилини. І нетреба ніяких супер-пупер ламп до яких пускачі на кілька кіловольт городити. Все ж таки порекомендував би трубчасті УФ лампи, мені вони більше сподобалися,
особливо коли штук 6-8 стоять і за ними відбивач. Для них електронні баласти продаються скрізь, якщо кому в лом самому збирати. Цього разу спробував настільну люмінісцентну лампу, досить непогано вийшло Зверху фотошаблона притискаємо оргсклом або що є під рукою, не потріьно застосовувати звичайне скло тому що воно гасить ультрафіолет.

5 Проявлення.


Для проявлення знадобиться ванночка відповідних розмірів. У ванночку наливаємо теплу воду, градусів 50-55 води, і додаємо кальциновану соду або канцелярський клей. Соди йде з співвідношення 1л води + чайна ложка (без гірки), з клеєм така ж пропорція. Якщо використовуєте соду, то треба постійно стежити за проявкою, тому як можна перетримати і все змиється. З клеєм набагато простіше, перетримати практично неможливо. Тепер більш детальніше.

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


При проявленні використовував клей, тобто наливаємо теплої води з пів крана і додаємо клей, ретельно розмішуємо. Потім знімаємо верхню жорстку плівку з фоторезисту і опускаємо плату у розчин. Плата повинна полежати хвилин 5, потім м'якою паралоновою губкою починаємо протирати плату (природно з боку фоторезист), не слід притискувати сильно губку, тому що можна пошкодити поверхню фоторезиста .. слід звернути увагу на стирання незасвеченого фоторезиста, він ні в якому разі не повинен залишатися навіть тонким шаром, інакше не протраве. Також ретельно вимиваємо місця де малі відстані між доріжками і п'ятачкам, що б між них не залишався фоторезист. При проявленні будуть більш помітні малюнки плати. Колір малюнка (темний) більш темніше коли краще проекспоніровано. Ще звертаємо увагу на край ПП, так як частенько залишається недосмитий фоторезист, це обумовлено недостатньою увагою при роботі губкою в малій тарі)). Після проявлення промиваємо проточною водою кімнатної температури і сушимо. Якщо виявилися якісь дефекти то їх можна заретушувати, АЛЕ ... лаки на основі ацетоноподобних (для нігтів) при товстому шарі можуть зняти або роздути шар фоторезиста.

6 Травлення.


Травлення в розчині хлорного заліза, у ванночці з підігрівом. УВАГА! Якщо розбавляєте свіжий порошок хлорного заліза, то піде бурхлива
реакція з виділенням температури і пари, а також можливі розбризгування, тому потрібно бути гранично обережним.При підтримці температури розчину в межах 50 - 60 градусів, то швидкість травлення помітно збільшується.

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


Дуже допомагає і барботаж, особливо якщо застосовуються бульбашки повітря. Для підігріву розчину використовую наступну технологію. На дно ванни ставлю ванночку з розчином і позаду неї включаю душ з гарячою водою, вода протікаючи під ванночкою нагріває її, а відповідно і розчин. Занурюємо ПП і травимо.

Виготовлення печатних плат ( ПП ) за допомогою фоторезиста - найточніший спосіб для домашніх умов


Після травлення промити проточною водою і висушити. Для зняття фоторезист з готової ПП можна використовувати ацетон, розчинник, уайтспіріт і їм подібні, ми ж будемо використовувати рідину для зняття лаку з нігтів (вона не смердить, а ще буває з добавками ароматизаторів). Наливаємо в ванночку рідину і кладемо ПП, чекаємо поки
фоторезист сам не почне пузиритися і злазити, потім зчищаєм губкой і витягуємо ПП, після чого промиваємо водою. Сушимо і ПП готова до вживання.

Автор: Demitil

Сподобалась новина? Поділись нею з другом!

Це просте посилання, його можна відправити другу по ICQ або E-Mail:


Це посилання для вставки на форумах:


Це HTML-посилання для розміщення на своєму сайті:



Категорія: Секрети. Додав: TimON (25-06-2010, 22:39).
  • 85
 (голосів: 1)
#1: Slavkin (26 червня 2010 23:33)
Гості
Публікацій: 0
Коментарів: 0
ICQ: --
А можливи скинути відио? (просто текст я прочитав і мали що зрозумів але на відео все буде ясніше.)Я роблю схеми старим дідовим методом (використовуючи Цапонлак масляний або звичайний маркер для підписування дисків. (Якісьть можливо знаєте не дуже лак пливе і чітких рівних ліній немає) laughing
   
#2: TimON (27 червня 2010 00:35)
Користувачі
Публікацій: 333
Коментарів: 85
ICQ: --
відео викласни неможу оскільки автор статті не я)
Я таким способом неробив ніколи, я користуюсь способом лазерний принтер + підлошка з самоклейки + праска...
Мож колись руки дойдуть і до такого тоді відео з мене...))
   
Інформація
alt=
cup Вхід на сайт    cup Реєстрація cup WEB - Програми

Каталог веб ресурсів Тернопільщини каталог сайтів Схеми Copyright © 2010-2011.
Наш хостинг: ukraine.com.ua